Samenwerken met ondernemers, hen ondersteunen met deskundig advies, met het oog op een duurzame relatie. Dat is waar Hoogeveen & Jonker voor staat. Daarom vinden wij het zo leuk om het verhaal van onze klanten te vertellen. We zijn deze keer in gesprek met Miran van ’t Klooster van Klooster | Events, Art & Design. In dit interview lees je alles over het ontstaan van dit mooie service gerichte bedrijf dat met haar unieke locatie en dito interieur, niet meer weg te denken is uit Noordwijk aan Zee.
Zo mooi en groots als het bedrijf Klooster| Events, Art & Design nu is, is het natuurlijk niet altijd zo geweest. Kun jij, Miran, ons iets meer vertellen over het ontstaan van Klooster| Events, Art & Design?
‘Dat is nogal een verhaal, ik zal proberen het zo kort mogelijk uit te leggen. Ik werkte in de mode bij Mexx waar ik de kinderkleding lijnen heb opgezet en verantwoordelijk was voor de creatieve en commerciële afdelingen. In deze tijd begon mijn man met het ontwerpen van grote interieurobjecten zoals tafels en lampen van staal. Met deze ontwerpen startte hij het bedrijf interieurobjecten.nl. Dat was een leuke tijd waarbij wij vaak samen op woonbeurzen stonden. Alles hadden we eigenhandig gemaakt van beursstands, flyers tot aan de daadwerkelijke objecten. Ik werkte nog bij Mexx maar ik merkte dat we het samenwerken in interieur zo ontzettend leuk vonden om te doen, dat ik besloot (na 20 jaar Mexx) dat het tijd was voor 20 andere jaren. Ik wilde altijd al het interieur vak in. Het ligt in mijn optiek namelijk dichtbij mode. Het gaat bij beiden om smaakgevoel en conceptmatig denken. En zo werd ons huis langzamerhand een showroom. Totdat we beseften dat dit zo niet langer kon. De kerk achter ons huis stond leeg, wat ideaal voor opslag en showroom zou zijn. Maar helaas, we konden het niet kopen, maar wel voor één jaar huren.’
Een kerk als opslag
‘De kerk leek ideaal, maar als showroom midden in een woonwijk krijg je nauwelijks bezoekers en er waren weinig passanten. Daarvoor moet je toch echt reuring creëren en zelf actie ondernemen. Tja, en dat hoef je mij maar één keer te vragen. Wij organiseerde tal van culturele evenementen. Van een expositie van Ans Markus, een lezing van schrijver Adriaan van Dis, een Spaanse flamenco avond tot aan Fado zangeressen. We kregen veel publiciteit want een event in een kerk met overal kunst, dat zag je niet vaak.
Vanuit mijn achtergrond heb ik zakelijk veel presentaties gegeven in verschillende zalen. Meestal geen inspirerende locaties. Dus met deze kennis en onze prachtige ruimte zijn we de kerk gaan inrichten om ook als evenementen locatie voor de zakelijke markt te gaan gebruiken. Zo’n locatie als dit was 15 jaar geleden echt bijzonder. Nu zie je steeds meer aparte locaties.’
De deuren gingen dicht maar aan zee ging de voordeur open.
‘Inmiddels hadden we een goed lopend bedrijf maar het huurcontact liep af. Op zoek naar een nieuwe locatie weken we uit naar Leiden. Toen de Gemeente Noordwijk dit hoorde hebben ze ons geholpen om samen met de kerkgemeente een oplossing te vinden om het concept van Klooster toch in Noordwijk te behouden. En zo kwamen we in de locatie in Noordwijk aan Zee! We konden de kerk huren. In eerste instantie hadden we alleen de achterzijde in gebruik maar een paar jaar later gingen letterlijk de (voor) deuren open. De entree van de kerk was nu de hoofdingang. Wat een feest was dat! Inmiddels hebben we het pand gekocht, waarbij Mark Jonker met financieel advies ons uitstekend heeft geholpen. Onze kerk aan zee is de perfecte locatie, midden in een winkelstraat, dichtbij het strand en met veel aanloop van bezoekers.’
Hoe kennen jullie Hoogeveen & Jonker?
‘We kenden Rina de Vos al en zij sloot een aantal jaar geleden aan bij Hoogeveen & Jonker. Wij vonden het zo prettig werken met haar dat we graag meegingen.
Wij vinden zorgvuldigheid en met ons meedenken heel belangrijk, dus zoeken wij dat ook in onze leveranciers en ondersteunende bedrijven. Wij hebben zoveel vertrouwen in Hoogeveen & Jonker dat we niet eens een administratief medewerker hebben. Van personeelszaken, CAO, tot aan boekhouding, jaarrekeningen en belastingaangifte. Wij besteden echt alles aan ze uit. Zelfs de advisering rond de aankoop van onze kerk. Ons contact is dan ook op basis van vertrouwen en gelijkwaardigheid. Zij hebben verstand van ondernemerschap en willen ontzorgen. Service, ontzorgen, laagdrempeligheid en deskundigheid, dat zijn waarden die wij ook nastreven. Het is dus een goede match.’
Waar ben je trots op?
‘Eigenlijk toch wel op het feit dat wij internationaal opereren. En op onze service: bijna alles is maatwerk. Net zoals bij Hoogeveen & Jonker is iedere klant anders en denk je met hen mee. Door de connecties met hotels hebben we internationale gezelschappen. Maar ook de locatie van ons pand zorgt voor veel internationale bezoekers in onze winkel aan zee. We merken wel dat in deze tijd, van – vandaag bestellen, morgen in huis -, het lastig is om aan de snelheid van levering te voldoen. Onze events zijn op maat, de inrichting hiervan ook. En voor ons interieur hebben we door corona en nu weer door de oorlog te maken met leveringsproblemen vanwege gebrek aan onderdelen of grondstoffen en onderbezetting bij de fabrieken. We blijven daarom transparant en in gesprek met onze klanten, want service en communicatie is hierin heel belangrijk.
Een service die mijn man bedacht heeft is onze eigen Spotify lijst. Wij draaien in de winkel namelijk altijd lounge muziek, we kregen daar zoveel vragen daarover, dat we nu een eigen Spotify lijst, Klooster Noordwijk muziek hebben. Zo blijven de bezoekers aan ons denken😉’
Hoe zijn jullie zover gekomen tot wat het nu is?
‘Mijn man is echt de bron van dit mooie bedrijf. Ik werkte fulltime, hij was journalist en werkte vanuit huis en zorgde voor de kinderen. In zijn vrije tijd maakte hij mooie interieurobjecten. Dus wat begon met interieurobjecten groeide uit tot wat het nu is. Inmiddels hebben we een team van 10 mensen. Mijn man doet de marketing en denkt mee bij de creatieve invulling van concepten en ik ben voornamelijk het gezicht bij interieur en de sales. We hebben een mooie mix van producten en diensten. En binnen ons bedrijf vullen deze elkaar goed aan. In de winkel zie je alles wat mogelijk is, wat weer een prachtig visitekaartje voor onze Interieur concepten is.’
En de toekomst hoe ziet die eruit?
‘De wens is dat we willen blijven groeien en ontwikkelen. Om uniek, vernieuwend en creatief te blijven.’