Samenwerken met ondernemers, hen ondersteunen met deskundig advies, met het oog op een duurzame relatie. Dat is waar Hoogeveen & Jonker voor staat. Daarom vinden wij het zo leuk om het verhaal van onze klanten te vertellen. Vandaag lees je in dit interview met Tom en Madeline van LIEN Limoncello, over hun drijfveren en natuurlijk over de limoncello zelf. Het recept krijgen we niet, maar een inkijkje in de weg ernaartoe wel.
Het ontstaan van LIEN Limoncello.
Tom en Madeline zijn de oprichters van LIEN Limoncello. Tom is een oude bekende van ons want hij heeft eerder samengewerkt met Mark Jonker. Tijdens zijn studie is altijd contact met Tom gehouden. En nu een aantal jaren later bieden wij hem en Madeline ondersteuning bij LIEN Limoncello.
Hoe kwamen jullie op het idee om een eigen limoncello te maken?
‘Bij Tom’s ouders thuis was het een traditie om iedere vrijdagavond te borrelen met vrienden en familie om de week af te sluiten. Iedere week stond er een andere fles limoncello (van origine een Italiaanse citroen likeur) op tafel. Niet iedere limoncello vonden wij lekker. Tijdens één van die weekenden ontstond het idee om alle ingrediënten in huis te halen en zelf de ‘perfecte’ limoncello te maken. De dag dat we gingen ‘brouwen’ was ook meteen één van onze eerste dates!
Het beste recept was in eerste instantie voor eigen gebruik. Na verloop van tijd kregen we er steeds meer vraag naar. Het werd teveel. We moesten gaan nadenken, gaan we stoppen of een officieel merk opzetten? Op onze vakantie in mei 2019 op Curaçao hebben we daar goed over nagedacht. Met de voetjes in het zand hebben we zitten brainstormen over onze limoncello. Het concept is toen op een bierviltje ontstaan. Terug in Nederland zijn wij er volledig voor gegaan. Maar een bedrijf opzetten naast je baan of studie, dat was best een uitdaging. Nog geen twee maanden later, begin juli (2019), leverden wij onze eerste officiële flessen LIEN Limoncello aan onze horeca klanten. Op één augustus openden wij onze website met webshop.’
Waar komt de naam LIEN vandaan?
‘LIEN is de bijnaam van Madeline, dus onze merknaam was al snel bedacht. Een korte krachtige Nederlandse naam die bij mensen blijft hangen. Wij hoorden mensen het al bestellen: doe mij maar een LIEN of een LIENmoncello.’
Het geheim van de limoncello.
Wat is het geheim van LIEN Limoncello? Wat maakt het anders dan andere limoncello’s?
‘Iedere limoncello heeft een eigen smaak, daar zit heel veel verschil in. In iedere limoncello die wij hadden geproefd, misten wij wel iets. Het duurde even, maar we vinden onze drank nu perfect: niet té zoet, niet té sterk, zonder chemische smaak, lekker stroperig en met een opvallende gele kleur.
We focussen op duurzaamheid en biologische producten. LIEN wordt met de hand gemaakt van onbespoten biologische Amalfi citroenen uit het zonnige Zuid-Italië. Deze worden geïmporteerd door onze lokale groenteboer. Het bereiden is een zorgvuldig proces. De citroenen worden eerst stuk voor stuk gecontroleerd op kwaliteit. Vervolgens worden alleen de beste citroenen met de hand gewassen en geschild. De schillen worden nauwkeurig afgewogen en toegevoegd aan pure alcohol. Om het zo puur mogelijk te houden, voegen wij geen kunstmatige stoffen toe. Een aantal weken later verwerken wij de pure alcohol tot limoncello volgens geheim recept, om vervolgens gebotteld en gelabeld te worden. Ook de flessen proberen wij zoveel mogelijk te recyclen. Daarom vragen wij onze afnemers om de lege flessen terug te sturen. Het resultaat? Een eerlijke en heerlijke, zachte, duurzame limoncello die puur van smaak is.’
Wanneer drink je LIEN Limoncello?
‘Zoals de Italianen doen? Ja, dan sluit je met een glaasje limoncello je een avond/diner af. Je drinkt deze puur, ijskoud uit de vriezer, in een borrelglas. In Nederland wordt het op dezelfde manier gedronken, met name in de zomer. Ook is het een populair ingrediënt voor cocktails. Wat dacht je van dit recept: vul een groot wijnglas met een flinke bodem LIEN Limoncello, voeg daar bruisend water en een scheutje prosecco aan toe. Garneer het met een takje munt en een citroenschijfje. Echt heel lekker en makkelijk te maken. Perfect voor een warme zomerdag. Daarnaast kan je er ook hele lekkere desserts van maken: een LIEN tiramisu of een LIEN amandelcake, klinkt heerlijk toch?’
Ondernemen
Hoe zijn de taken binnen het bedrijf verdeeld?
‘Tot op de dag van vandaag wordt LIEN nog steeds door ons samen met de hand geproduceerd. De productie doen we eigenlijk altijd samen, natuurlijk hebben we wel een taakverdeling. Madeline beoordeelt de kwaliteit en wast de citroenen en Tom schilt deze en zorgt voor de inkoop. Tijdens het productieproces zorgt Madeline voor het afvullen van de flessen en Tom voor het capsuleren en verpakken. Gelukkig krijgen we af en toe wat hulp bij het schillen van de citroenen en het bottelen, want daar kun je wel wat extra handjes bij gebruiken. Daarnaast besteden wij de distributie deels uit aan een horecaleverancier. De sales doen we bijna altijd samen. Want wij zijn beide het gezicht en verhaal zijn achter LIEN.’
Wat is er zo mooi aan dit werk?
‘Het mooie aan dit werk is dat het niet voelt als werk! Het samen groot maken van ons merk is het mooiste wat er is. Als er een order binnen komt, zijn wij nog steeds zo enthousiast als bij onze eerste verkoop in 2019. Soms zien we, tijdens een diner bij één van onze klanten, onze fles over het terras gaan. Dat geeft echt een kick, helemaal als je ziet dat ze deze lekker vinden! Daarnaast is het ook ontzettend leerzaam. Er komt veel meer bij kijken dan je van tevoren denkt. We proberen de touwtjes zo veel mogelijk zelf in handen houden, om de kwaliteit te waarborgen. Dat geeft ook veel energie én voldoening.
Er zijn natuurlijk ook minder mooie aspecten aan het vak. Ongeveer een half jaar nadat wij ons merk hadden opgericht, zagen wij dat er veel kleine limoncello merken werden gestart. Er kwam dus steeds meer concurrentie. Gelukkig hadden wij alles goed uitgezocht en wisten we dat velen van deze merken het niet legaal of groot konden krijgen. Aan de andere kant is concurrentie goed, het houdt ons scherp en zorgt juist voor verdere ontwikkeling en verbetering van ons bedrijf.
Ook hebben we weleens stressvolle momenten achter de schermen. Denk aan flesetiketten die met verkeerde bedrukking geleverd worden. Of doppen die in een verkeerde kleur geleverd worden. Dit zorgt dan voor vertraging bij het bottelen. De uitdaging is dan om zo snel mogelijk een oplossing te vinden. We zeggen dan wel eens lachend tegen elkaar: ‘Waar zijn we aan begonnen?’ Maar juist het vinden van oplossingen en uitdagingen tackelen geeft ons energie.’
Wat zijn de lessen die jullie hebben geleerd als ondernemer? En als partners die samen een bedrijf runnen?
‘We staan er wel een beetje hetzelfde in: niet opgeven, volhouden en positief blijven. We hebben afgelopen tijd zoveel geleerd. Hoogeveen & Jonker heeft ons goed ondersteund zowel privé als bij het inrichten van onze administratie. Als jonge ambitieuze ondernemers hechten wij veel waarde aan de deskundigheid en adviezen van Hoogeveen & Jonker.
Er komt veel op je af bij het opzetten van een bedrijf. Inmiddels weten we best veel, van het berekenen van een startkapitaal tot prognoses maken. Maar ook conceptontwikkeling, branding en positionering en het stellen van doelen hoort daarbij. Specifiek voor ons product, moesten wij veel uitzoeken over de regels van het verkopen van sterke alcoholische dranken maar ook over de bijbehorende eisen. Er spelen dus veel zaken en dan hebben we het nog niet eens over het financiële plaatje. Gelukkig verzorgt Hoogeveen & Jonker voor ons de jaarrekening, loonadministratie en inkomstenbelasting. Dat scheelt een hoop werk. Maar ook geven zij ons privé de nodige adviezen. Als partners en geliefden samen die groei doormaken dat vinden we zo mooi.’
De dromen
Wat kunnen we nog van LIEN Limoncello verwachten?
‘Mede door corona hebben we nieuwe verkoopstrategieën bedacht en ons netwerk vergroot. Ook zijn wij gestart met het exporteren van ons product naar Curaçao. Hier hebben wij beide gewoond waardoor dit eiland een speciale plek is voor ons. En het is het eiland waar het concept LIEN Limoncello is ontstaan! We zijn benieuwd hoe de verkopen zich daar gaan ontwikkelen.
Maar het belangrijkste is dat we samen voor de volle 100% achter ons bedrijf en product staan. Dit jaar willen wij ons meer richten op fysieke verkooppunten. Denk hierbij aan (exclusieve) slijterijen, speciaalzaken, verswinkels, etc. Ook zien wij een stijgende vraag bij onze particulieren klanten naar fysieke afhaalpunten. Dus daar gaan we wat mee doen. We hebben als meerjarenplan het doel om onze naamsbekendheid te vergroten. We willen een deel van onze werkzaamheden uitbesteden, zodat wij ons nog meer kunnen focussen op de uitbreiding van LIEN Limoncello.’