Bedrijven staan open voor digitaliseringslag in administratie en boekhouding. Dat is de conclusie van de stageopdracht van Marit. Haar opdracht startte met de vraag: Op welke digitaliseringstrends kan Hoogeveen & Jonker inspringen en tegelijkertijd het gewenste contact met de klant behouden? Dat was, als student Finance & Control, een mooi kans voor Marit om uit te zoeken.
Hoogeveen & Jonker vindt het belangrijk om mee te gaan met ontwikkelingen en trends. Om actueel te blijven maar ook om dicht bij de klant te blijven staan. Voor zowel Hoogeveen en Jonker en haar klanten werd digitalisering toch als een risico gezien om het contact met de klant te verliezen. De conclusies van Marit tonen aan dat deze angst ongegrond is.
Als financieel-, administratie en advieskantoor houden wij ons dagelijks bezig met de fiscale, financiële-administratie, loonadministratie en jaarrekeningen. Onze klanten zitten hierbij in verschillende stadia van de digitalisering van boekhoudingprocessen waarbij de een nog gebruik maakt van traditionele en handmatige administratie, maakt een ander gebruik van Cloud Accounting, ERP software, scan & herken software of elektronische facturatie.
Digitalisering van het administratieve proces laat niet lang meer op zich wachten ook zal artificiële intelligentie in de toekomst meer mogelijk gaan maken. Uit het onderzoek blijkt dat klanten dit nog geen prettig idee vinden vanwege de onbekendheid en het gevoel om controle te verliezen. Ook zien wij dat er bij vragen ten aanzien van cijfers de behoefte aan menselijke uitleg, coaching en controle nodig is. Ook ervaren de geïnterviewde klanten, die reeds in het digitaliseren van hun processen zitten, onze persoonlijke begeleiding hierin als erg prettig. Het vergemakkelijkt het hele proces, aldus onze klanten. Met vaktechnisch en deskundig advies voorop kunnen ondernemers die resultaat willen zien daadkrachtige ondersteuning van ons verwachten. Ook wanneer zij voor belangrijke beslissingen, digitalisering of andere keuzes staan. Daarom werken we graag samen aan een duurzame en persoonlijke relatie.
In de vorm een presentatie heeft Marit voor de kerstdagen deze conclusies gedeeld met het team van Hoogeveen & Jonker. Met het advies om in het vervolg, met behulp van een stappenplan en concrete doelen, de klanten bij de hand te nemen tijdens het digitaliseringsproces. En met individuele begeleiding de klant te gaan ondersteunen. En dat… sluit naadloos aan bij de missie van Hoogeveen en Jonker.
Als we Marit vragen hoe zij haar stage heeft ervaren zegt zij: ‘Ik heb mijn stage bij Hoogeveen & Jonker ervaren als super leuk en leerzaam! Er wordt geluisterd naar mijn aanbevelingen. Vragen staat echt vrij binnen Hoogeveen & Jonker wat heel prettig en efficiënt werkt. Ook meegaan met klantbezoeken gaf een extra dimensie aan mijn opdracht. Hierdoor kreeg ik beter inzicht krijgt in de klant maar ook in de toegevoegde waarde van Hoogeveen & jonker. Je voelt je, ook als stagiair een echte een volwaardige collega.’
Als verrassing kreeg Marit na haar presentatie te horen dat ze onze collega wordt! Ze mag naast haar studie blijven werken bij Hoogeveen en Jonker en haar opgebouwde kennis gaan toepassen. Gefeliciteerd Marit!